eBox: een innovatieve oplossing voor beveiligde communicatie tussen overheid en burger

Beschrijving

  • De eBox stelt openbare instellingen (afzenders) in staat om elektronische persoonlijk geadresseerde berichten op een veilige manier naar burgers te sturen.
  • Burgers kunnen hun berichten raadplegen via My eBox of via een dienstverlener van hun keuze (Human Interface Providers (HIP's)).
  • De documentverstrekkers moeten geen papieren documenten versturen naar de burgers die berichten wensen te ontvangen via de eBox.
  • Aanbieders (HIP's) zullen de burgers notifiëren over de beschikbaarheid van berichten.
  • De documentverstrekker heeft de keuze om de technische integratie "in house" uit te voeren of via een dienstverlener (DSP).

Eigenschappen en kenmerken

  • Identificatie en authenticatie van substantieel niveau garandeert dat berichten enkel bij de juiste bestemmelingen terecht komen.
  • Raadplegingsinterface naar keuze van de burger na "opt-in".
  • Bewijskracht van de berichten die via het platform worden verzonden.
  • Aangetekende verzending (vanaf 2020).
  • Privacy via versleutelde communicatie
  • Meertalig en toegankelijk (in overeenstemming met WCAG 2.0)
  • Elke potentiële aanbieder (HIP) dient eerst een certificering te behalen alvorens aanbieder te kunnen worden

Gebruikers

Alle (diensten van) overheidsdiensten en openbare instellingen die informatie aan de burgers verstrekken.

Voorwaarden en bepalingen

De volgende stappen moeten worden gevolgd:

  • Aanvraag bij de Service Desk van het DG Digitale Transformatie via dit formulier.
  • Validatie van de aanvraag
  • Ontwikkeling en integratie, acceptatietests (end-to-end validatie + audit trail reconstructie) in de integratieomgeving van DG Digital Transformation.
  • Vrijgave in productie na de goedkeuring van het project en instemming met het gebruik van DG Digital Transformation
  • Validatie van processen (sanity check) + Reconstructie van het audit trail
  • Operationele start

Toegang en ondersteuning