Veilige mobiele identificatie voor online diensten van de overheid dankzij itsme

Inloggen op overheidstoepassingen zoals MyPension en Tax-on-web is voortaan mogelijk met behulp van een app op je smartphone. De FOD Beleid en Ondersteuning (BOSA) lanceert daarvoor vandaag de applicatie itsme. Itsme is een gebruiksvriendelijke en veilige app voor de smartphone die het bestaande aanbod vergroot dat de federale overheid de burger aanbiedt om zijn administratie online te beheren.

Itsme werd in de loop van 2017 gelanceerd door een consortium van banken en belangrijke spelers in de sector van de mobiele telefonie. Daar sloot de overheid zich bij aan zodat het bestaande aanbod 'digitale sleutels', die in alle veiligheid toegang geven tot de verschillende online overheidsdiensten, nu nog verder wordt uitgebreid. Om beter tegemoet te komen aan de noden van de burger is itsme een mobiele app. Die is eenvoudig te downloaden en te installeren via Play Store (voor Android-smartphones) of App Store (voor iPhone-gebruikers).

“Met de lancering van deze nieuwe gratis identificatiemogelijkheid willen we de drempel voor het gebruik van online overheidstoepassingen verder verlagen”, zegt Alexander De Croo, vicepremier en minister van Digitale Agenda. “Dankzij itsme krijgt de burger nu waar en wanneer hij wil toegang tot allerlei overheidstoepassingen. Deze belangrijke stap kadert in ons streven naar modernisering en digitalisering van onze diensten voor de burger en voor bedrijven.”

Absolute veiligheid is een topprioriteit

Zodra de app is geïnstalleerd, moet de identiteit van de gebruiker worden gecontroleerd. Voor deze eerste en eenmalige stap moet de gebruiker zijn identiteit online verifiëren en deze verbinden met zijn smartphone. Dit kan op twee manieren: via één van de banken die partner zijn van itsme door middel van de digipass en bankkaart, of via het online loket van itsme door middel van de elektronische identiteitskaart.

Zo kan de digitale identiteit uitsluitend worden gebruikt via de smartphone van de gebruiker. Na deze controle moet dit proces nog worden afgerond met een persoonlijke code, of een vingerafdruk bij smartphones die met een dergelijke functie zijn uitgerust.

“De beveiliging van de identiteit van de gebruiker is voor ons een topprioriteit”, aldus Ben Smeets, Directeur-Generaal Digitale Transformatie. “Met deze nieuwe oplossing bieden we de burger alle vereiste veiligheidsgaranties bij het gebruik van de digitale toepassingen van de overheidsdiensten. We combineren gebruiksgemak met de betrouwbaarheid en veiligheid van onze identiteitskaart.”

Daarmee is itsme, net als de elektronische identiteitskaart, een van de digitale sleutels om toegang te krijgen tot online overheidstoepassingen. Burgers die hun wettelijke pensioen of hun belastingaangifte willen bekijken of een gedetailleerd overzicht willen raadplegen van hun beroepsloopbaan, krijgen met deze identificatie dus toegang tot alle online overheidsdiensten, zowel op federaal, gewestelijk als gemeentelijk niveau.

Gegevensbescherming

Ook het respect voor de persoonsgegevens van de burger is bijzonder belangrijk. Daarom werd itsme ontworpen volgens de principes van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR). Op die manier zijn vertrouwelijke gegevens optimaal beveiligd.

Het aantal authenticaties via het federaal authenticatiesysteem (“FAS”) in 2017 bedroeg 42,7 miljoen. Dit betekent een groei van 28,6% tov. 2016, terwijl 2016 al een groei liet optekenen van 12,4% tov 2015. De lancering van de nieuwe ‘MyPension’ site heeft een belangrijke bijdrage gehad in de toename van het aantal authenticaties in november 2017.

De meest gebruikte digitale sleutel is met stip de eID, vandaag goed voor 72,2% van alle authenticaties. Ook digitale sleutels voor het mobiel platform worden almaar populairder.